Selaat arkistoa kohteelle pullukka.

Läbö

1.5.2017 Yleinen

Enpä sitten kirjoitellukkaan heti seuraavana päivänä, vaikka niin uhkailin. Dietti on ollut hyvinkin tahmeeta nyt viime päivät. En oo syöny niin hyvin kun olis pitäny. Syön liikaa ja liian isoja annoksia. Herkkulakko on tänään ollut tasan 2vko joka on mulle suunnattoman pitkä aika. Pariin otteeseen on koeteltu, mutta oon kestäny. Paino ei oo ihan kauheesti tippunu mutta n.3kg. Paino vähän pomppii tossa 86.7-87.7 välissä. Oon koittanu syödä monipuolisesti ja se on ihan onnistunutkin. Edellenkin se määrä ja kuinka usein on ongelma. En ole taaskaan totuttanu itseäni syömään sitä hemmetin aamupalaa…..Se olis tosi tärkee osata syödä. Huomasin myös, että syön liian isoja annoksia töissä. Oon siis työharjottelu jaksolla ja syön työpaikalla ruuan. Oon koittanu välttää syömistä heti kotiin tultuani, koska ei mulla oo nälkä silloin. Oon vaan tottunu siihen, että ku pääsen himaan niin meen suoraan jääkaapille. Taas hitto alkaa uus viikko ja pitäs ryhdistäytyä. Täällä päin on ollu tosi kivoja kelejä viime viikolla ja tänään oli mahtava keli. Siltikään en päässyt liikkeelle. Viime viikolla tosin tein lihaskuntotreeniä kotona ja sain paikat kipeiksi. Siihen kahteen kertaan se kuitenkin jäi. Huh ku kuulostaa nii ala-arvoselta tää toiminta. Ketään muuta ei ole syyttäminen kuin itseään. Tällä hetkellä mä toivon, että saisin edes tuon 10kg pois. Mutta en tosiaan tiedä millä aika välillä. 😀

Syyskuu

7.9.2016 Yleinen

Syyskuu lähteny käyntii. Syksy ei oo tainnu ihan vielä saapua luontoon. Tietty pieniä merkkeä on. Tykkään ite sairaasti syksystä. Ihan vaan niiden värien takia. Syksy on parasta aikaa käydä valokuvaamassa. Täytys yrittää yhdistää valokuvaaminen ja liikunta. Kävelylenkki tulis samalla tehtyä kun lähtee valokuvaamaan. Mulla itelläni on ihan suht hyvä järkkäri kamera. Melkein 10 vuotta jo vanha, mutta saa edelleen tosi hyviä kuvia. Tilasin pari viikkoa sitten netistä myös mun puhelimen kameraan pieniä linssejä. Sain ne tänä aamuna postissa. Kuvanlaatu ei musta ainakaan hirveesti parane, en oikeestaan edes tiiä mikä niissä nyt sitte on erikoista? No samapa tuo, eivät olleet kalliit ja en oo vielä edes päässy niitä kokeilee. Tänää ei kyllä ehi millää enää kuvaamaan. Kohta alkaa työvuoro ja pääsen vasta klo 21.00. Huomenna aamuksi klo 7.00 töihin. Huomenna siis töiden jälkeen voisi ehtiä. Tai siis ehtii kyllä, mutta kuinka paljon laiskottaa ja väsyttää…. Hmm, pitäisi vaan mennä. On luvattu vielä hyvää ilmaa tälle viikolle.

Paino asiassa ei olla edetty. Koko viikonlopun mä söin ja söin ja söin ja vielä vähän söin. Aamulla kävin puntarilla ja PAM, se näytti 86,1kg………….Voi juma mä sanon. Okei, nyt vaan taas ryhdisty! Ei tää sinänsä mulle yllätyksenä tullut……..Tiesin et oon koko viikonlopun syönyt ja en liikkunut tipan tippaa. Ei siis ihme, että kiloja tullut. Mun haaste ja ns. tavoite viikon päähän taisi olla alle 85kg? ööö ei tainnu ihan onnistua, mentiin kilolla toiseen suuntaan!………

Kirjotin tätä postausta jo eilen, eli 6.9. Nyt kello näyttää 6.15 ja pitäs kohta lähtee työmaalle. Mua väsyttää. Ihan sikana. Pitäs koittaa jaksaa lähtee sinne lenkille töiden jälkeen. Miten mä jaksan? täytyy käydä kaupassa vielä ku pääsen, täytyy tehä ruoka… Jos vaikka sitte kävis enne ruokaa, ja heti ku päässy kotiin töistä. Joo niin mä teen. Hmm, saa nähdä miten käy. Nyt vikat kahvit kurkusta alas, vaatteet niskaan ja menoksi.

Hei vain!

30.8.2016 Yleinen

Taas on tosi pitkä aika ku oon viimeks kirjotellu. Aina kun aattelen et hei, nyt mulla olis asiaa ja haluisin kirjottaa niin jotenkin kummasti vaan lykkään sitä tai tulee jotain ”parempaa” tekemistä. Tämähän ei pidä paikkaansa. Mulla on todellakin aikaa kirjoittaa tänne. Missä olet motivaatio?

Kesällä mä taisin viimeksi kirjoittaa ja vauhti oli ihan hyvä. Kävin jo 83,8 kg lukemissa. Olin suunnattoman tyytyväinen. Aloitin syömään paljon proteiinia ja jätin miltein kaikki hiilarit pois. Nyt olisi tarkotus alottaa se sama homma. Keho tuntu sillo hyvältä ja olo freesiltä. Nyt siis tosissaan pyöritään taas n. 85-85,5 kg linjoilla. Plääh, mulla meni jo niin hyvin! Melkein 10kg pudotus vuoden alusta mut sit kaikki meni taas pyllylleen. Kamppailen edelleen sen liikunnan kanssa. Ei sitte millään tahdo löytyy sitä motivaatiota siihen liikkumiseen. S kamppailee myös painonsa kanssa, tosin S on 183cm pitkä ja painaa 93kg suurin piirtein. S painoi n.82-85 kg ku ollaan alettu seurustelee. S siis on melko normaali painonen ja miehen mitoissa. Tietty se vaivaa sitä itseensä ku ei oo vuosiin painanu alle 90kg. Nyt syksyä kohden, jos taas kokeiltaisiin yhdessä. Mulla alko koulu ja toinen harjoittelu jakso. Koulun ohella, kun on normaali päivärytmi niin luulisi onnistuvan syömisen kannalta.

Paino siis on 85.5 kg tällä hetkellä. Otin ’myös uudet mitat ja yllätyin…. Laitan taas ensin nykyisen ja vanhat sulkuihin. Plus/miinukset laitan vanhimmista senteistä katsottuna (eli viimeisten sulkujen lukemat ovat ensimmäiset mittani kun aloitin).

  1. Hauis: 32,5cm (34cm) (33cm) -0,5
  2. Vyötärö: 83cm (84cm) (86cm)-3,0
  3. Vatsa: 100cm (102cm) (102cm) -2,0
  4. Peppu: 109cm (110cm) (113cm) -3,0
  5. Reisi: 63cm (66cm) (67cm) -4,0 ?
  6. Rinta: 105cm (105cm) (104cm) -1,0

    Vaikka paino on noussut senttejä on lähtenyt hieman? Hmm, en tajua tätä. No oon kuitenkin tyytyväinen tähän. Katsotaan kauanko mun kiinnostus tällä kertaa kestää. Toivottavasti saan motivaationi takaisin ja jaksan painaa. Laitetaan vaikka viikon päähän tavoite alle 85kg………. =)

Siitä on aikaa…

28.6.2016 Yleinen

Lue artikkeli kokonaan →

Weekend!

10.4.2016 Yleinen

Viikko meni tosi nopeesti. Samalla loppu mun näyttöviikkokin. Liian nopeesti meni aika ja tulee ikävä kaikkii ihanii työpaikaltani. Ei muutaku kouluu maanantaina. Tänne suuntaan on luvattu +13 lämmintä ja aurinkoa maanantaina ja mietein pitäskö jo päräyttää pyörällä kouluun… Mun projektille kuuluu ihan hyvää. Viikolla söin keveesti joka päivä. Liikunta tosin jäi taas pois. Salin omistaja oli lähteny johonki ulkomaille Atlantin toiselle puolelle? ilmoittelematta salin kävijöille. Olishan sitä omatoimisesti voinu kotona vähän tehä treeniä. Olen edelleen saamaton laiskuri. Me kyllä S:n kanssa suunniteltiin et tehään oikee treeniohjelma ensi viikolle. S osaa tehdä sellasen mikä olis monipuolinen. Kyllä mäkin varmaan osaisin. Tai sitte en. Laitan sen tänne sitte ku ollaan se saatu valmiiksi. Paino on tällä hetkellä 86.8, mikä on ihan jees. Olisin toivonu kyllä lähemmäs 86 näin viikonlopun kunniaks. Tavotteena on nyt viikon päähän saada toi -800g pois. Olisin onnellinen, jos mennään 85 alkavalle lukemalle. Viikon päästä siis Helsinkiin ja sieltä ostaa ne uudet treenihousut (mikäli mä painan sen 86.3). Mittoja otan vasta viikon/parin viikon päästä.
Ajattelin kirjoittaa tänää ihan oikeesti jostain aiheesta, mikä on tullut itelle tärkeeks. Kerroinkin muistaakseni ekassa postauksessa tästä mun lemppari Pt:stä, Kayla Itsinestä. Luen aika paljon sen blogia ja muutenkin seuraan sosiaalisessa mediassa. Viikko sitten Kayla oli kirjotellu aiheesta ”Muita syitä treenaamiseen kuin painonpudotus”. Tämä kyseinen postaus oli musta hyvä ja muistutti taas siitä, että on niin paljon muitakin hyötyjä liikunnasta kuin painon lasku. Eikä kaikki maailman ihmiset muutenkaan aina laihduta. Tässä siis mitä Kayla oli kirjoitellut muista hyödyistä;

1.  ”Improves Your Mood and Wellbeing ” (parantaa mielialaa ja hyvää oloa)
Treenaaminen vapauttaa kehossa ”hyvän olon” tunnetta. Tämän aiheuttaa endorfiini niminen kemikaali. Tämä selittää fiiliksen ”high” kun olet tehnyt rankan treenin. Voimme siis kaikki sanoa, että ” treenaaminen antaa sinulle endorfiinia ja endorfiini tekee sinut onnelliseksi”. Lyhytkin treeni voi auttaa sinua tuntemaan olosi palon paremmaksi. Treenaaminen voi lievittää myös stressiä (Minä allekirjoitan tämän täysin henk.kohtasesti) Jos olet huolissasi jostain työstä/asiasta mitä olet tekemässä, pistä sun syke hakkaamaan ja ota hikeä pintaan, huomaat kuinka helpottava olo on jatkaa työhommia. Stressin välttämiseksi kannattaa jatkaa treenaamista pitkän aikavälin ajan.  Sillon kun me treenataan asetamme kehomme pieneen stressi tilaan. Tällöin stressi taso kevenee. Muista kuitenkin ettet ylitä rajojasi, tasapaino on avain kaikkeen.

2. ”Health Benefits” ( Terveydelliset hyödyt/edut)
Tästä on ollut lukemattomia määriä tutkimuksia. Ihmiset jotka elävät aktiivista elämää elävät pidempään ja terveempinä. Esimerkiksi omaa painoa käyttämällä (treenaamisessa) ollaan saatu tuloksia, että luut tulevat vahvemmiksi. Tämä auttaa sinua kun tulet vanhemmaksi. Tavallinen treeni taas vahvistaa sydäntäsi, tämä estää sinua sairastumasta sydänsairauksiin. Sydänsairaudet ovat länsimaissa yleisin kuolinsyy. Pelkästään pieni lenkki päivittäin auttaa ehkäisemään sairastumista. Lista hyödyistä on oikeastaan loputon.

3. ” Improved Confidence” (parantunut itseluottamus)
Tämä on mielestäni tärkein pointti. Minä keskityn aina mieluummin, miltä sinusta tuntuu kuin miltä näytät. Kun treenaat ja saavutat fyysiset tavoitteesi, mutta tunnet silti olosi kurjaksi, on sinun syytä miettiä todellisia motiiveitasi treenaamisen suhteen. Pääpointtina on yleensä että saat liikunnasta hyvän olon ja tunnet näyttäväsi hyvältä.

Don’t worry about what others say. Do what makes YOU happy. Do what makes YOU feel good and watch as you get rewarded!
(Älä mieti mitä muut sanovat. Tee sitä mikä tekee sinut onnelliseksi. Tee sitä mikä saa olosi tuntumaan hyvältä ja näe kun se palkitsee sinut.)

Tässä edellä siis Kaylan mietteitä. Kirjoitin tähän pääasiat Kaylan tekstistä. Koko teksti kannattaa käydä lukemassa hänen blogistaan.

kuva netistä

          kuva netistä

Kuva netistä

           Kuva netistä

 

Ruokaa, ruokaa ja vielä lisää ruokaa

27.3.2016 Yleinen

Tänää tuli sukuloituu ja käytiin syömässä kunnon pääsiäispäivällinen. Hirveesti ruokaa niinku joka vuosi. Nää päivälliset on sellaset perinteiset sukuistujaiset. Meidän suku ei ole uskonnollinen ja päivällisiin ei liity mitään uskonnollista (monet näin luulevat). Ruokaa siis oli mielettömät määrät. Söin vähemmän mitä yleensä, mutta olo on silti turvonnut ja närästääkin. Tultiin vielä melko myöhään joten lenkkeily jäi tältä päivältä. Se vähän harmittaa…. Huomenna uusi päivä ja uusi yritys. Oli puhetta S:n kanssa, että mentäs vähä pelailee korist jos vain on yhtä hyvä ilma mitä tänään. Pienen lihaskunto treenin vois tehdä myös. Oon joskus aikasemmin hommannu sellasen ku Kayla Itsines workout. Se on tosi hyvä ja dikkaan ite hirveesti koko tyypistä. Tosi positiivinen tyyppi ja timmi-mimmi. Kannattaa esim ig:ssä seurata.

Mun tuleva viikkosuunnitelma taaskin näyttää jotenkin tosi buukatulta. Huominen on onneks vielä vapaata. Huomisen joudun kuitenkin pyhittää koulujutuille. Näyttöviikon suunnitelma tuli opelta takasin ja korjauksia on tehtävä…..aika paljon…. Mä kyllä sen jo arvasinkin. Huomenna siis suunnitelman korjausta, liikuntaa ja ruuan tekoa. Pieni siivouskin pitäisi tehdä ja pistää pesukone pyörimään. Ajattelin käydä myös läpi kaikki treenivaatteeni ja katsoa miltä ne näyttää, kun ovat olleet kaapin pohjalla jo tovin. Tiistaina takaisin harjoittelupaikalle ja se onkin 7h tehokasta työtä ja jatkuvaa menemistä paikasta A paikkaan B ja siitä paikalle C ja jos ehtii niin vielä paikalle D. Päivän jälkeen kouluhommien pariin (jos en maanantaina ole saanut tehtyä suunnitelman korjausta valmiiksi). Työharjoitteluviikkojen arviointilomake täytyisi tehdä valmiiksi. Sillä ei tosin ole vielä kiire mutta seuraavan viikon aikana se olisi saatava valmiiksi. Tiistai illalla sali vuoro ja 9 jälkeen kotiin, suihkuun, kevyt syöminen ja nukkumaan. Keskiviikko näyttää aika samalta. Ja torstai. Kesätyöhakemuksiaki pitäs laittaa eteenpäin. Juuri ennen tänne kirjoittamista päivitin mun CV:n ja se on valmiina lähtemään eteenpäin.  Kirjoittelen tänne vielä tarkempia juttuja päivistäni.

Olen ajatellut palkita itseni kun olen pudottanut 5kg. Tarvitsen ehdottomasti uudet treenihousut. Oon ajatellu makeen näkösiä Niken housuja. Sen lisäksi treenitopin ja kengät. Kengät on ollu jo kauan tiedossa, mutta en oo saanu aikaseks tilata niitä. Sitte mun tarttis laittaa rahaa pikkuhiljaa säästöön….tai vaan pokkana ostaa seuraavista tulevista rahoista…..WEEKEND lippu. S haluis kans mukaan, mutta katsotaan nyt riittävätkö varamme. Kesään mennessä kun saan pudotettua 10-15kg niin kelpaa reivaa festareilla. Olin viime vuonna ja oli ehkä paras festari missä oon ikinä ollu. Tää musa sopii vielä sairaan hyvin treenaamiseen. Ei muut ku reivaa!

Aloitus

26.3.2016 Yleinen

Tästä pitäs nyt alkaa mun suuri matka kohti hoikempaa, terveellisempää ja urheilullisempaa elämää. Oon jo jonkin aikaa taistellu mun jatkuvaa painon nousua vastaan. Tiedän tarkalleen, että painon nousuni johtuu mun epäterveellisistä ruokatottumuksista ja liikunnan puutteesta. Olen n. 1,5 vuoden ajan syöny pelkkää paskaa . Ihan omaa syytäni työnnän sitä rasvaa ja sokeria suustani alas. Ei kukaan muu. Nyt olen tosissani ottanut itseäni niskasta kiinni ja aloittanut matkani. Viimeisen viikon aikana olen syönyt kevyemmin ja vähempiä määriä. Herkut olen jättänyt pois (rakastan karkkia ja makeaa) ja se ei ole ollut helppoa. Kerronpa jotain faktoja itsestäni.

 25 vuotta (kesällä 26)
olen 173cm ja tällä hetkellä 89kg
seurustelen 
opiskelen 
olen aloittanut salilla käymisen ja käyn 3krt vko
olen aina harrastanut paljon liikuntaa (tosin n. 7vuotta sitten)
pelasin joukkueurheilua 12 vuotta
lumilautailen
minulla ei ole lapsia
asun maalla

Hmmm…… On yllättävänki vaikeeta alottaa kirjottaa mitää. Enkä tosiaan tiedä mitä itsestäni kertoisin. Voisin sitte vaikka kertoa tästä päivästä. Tänää siis heräsin vasta n. puoli yksi. Yleensä pyrin kyllä viikonloppuisin heräämää viimeistään 12. Mulla menee koko viikkorytmi ihan sekasin, jos valvon ja nukun pitkään. Mutta tosiaan tänää tuli nukuttua. S heräs vasta n.puol 2 mutta se valvoo ja nukkuu pitkään aina, sillä ei oo unirytmiä. Juotiin kahvit naamaan ja lähettiin salille. Matka kuljettii pyörällä ja salilla oltiin joku tunnin verran. Sieltä nokka kohti mun vanhempien kotia. Saunottiin ja syötiin hyvää kevyttä ruokaa. Katsottiin miljonääriksi ja poljettiin pyörällä takas himaan. Aktiviteetit päivän osalta oli siinä. Nyt kirjoitan koneella ekaa päivitystä ja S katsoo telkkua. Molemmat löhötään sohvalla. Huomenna pitäisi lähteä sukuloimaan ja SYÖMÄÄN. Mä en kestä. Mä rakastan ruokaa. Hyvää ruokaa. No, mä selviin siitä syömällä vähän vähemmän ja pienempiä annoksia. Jälkkäripöydän herkut pidän kurissa, ettei ne hyökkää mun kimppuun ja hukuta mua sokeriin. Huomenna myös tarkoitus lähteä vähän lenkkeilee illalla. Kuluttamaan syödyt kalorit. Mä alotin siis tän 102837 laihdutus kerran maanantaina. Sillon oli pakko, koska vaaka näytti aivan kamalia lukemia. Siinä oli 91,1. En ikinä ajatellut painavani yli 90 kg. Nyt se kuitenkin tapahtui. Eilinen painoni oli jo 88.1 mutta tänään pomppasi 89. Tästä on hyvä jatkaa kun ollaan alas päin menossa.